Therapeuten en Begeleiders

Therapeuten en Begeleiders



Instituut EszenzZ - Antoine van Staveren


Persoonlijk


Mijn naam is Antoine van Staveren (1968), oprichter van Instituut EszenzZ (2003) en het EszenzZ Centre (2006).

 
Visie

Ik werd geďnspireerd door verschillende spirituele leraren en stromingen zoals het Boeddhisme en de Advaita.
Mijn individuele ervaringen hieromtrent, mede opgedaan tijdens mijn verblijf in India, kunnen gezien worden als een levenshouding die in de begeleiding zonder expliciet overtuigende ideeën naar jou toe als verbredend kan werken.
Een ziens- en zijnswijze die dan ook na de begeleidingsperiode door jou als groei- en ontwikkelingsproces verder kan worden toegepast. Ik vind dit belangrijk, omdat het werken aan 'jezelf' tijdens de leergang voor verandering en groei zorgt. Vervolgens dient zich daarna regelmatig een nieuwe fase aan. In deze situatie kunnen mogelijkheden worden gecreëerd om indien gewenst de ‘individuele groei’ in een ruimere vorm van bewustzijn zelf voort te zetten.
Introspectie (naar binnen keren) is hierbij het uitgangspunt, met als doel zelfsturing en automatische gedragsveranderingen. De leergangen zijn zeer praktisch met vele bruikbare tools voor het dagelijks leven.
Bovenal met een doelgericht resultaat, namelijk om het vanuit je ware Zelf te bewerkstelligen.

De paraplu boven de leergangen is de boeddhistische (ook wel contemplatieve) psychologie. De leergang is geen therapievorm. Je gaat dus niet in therapie. Daarom spreken we niet van 'patiënten' of 'cliënten' maar ben je een student op zoek naar dat wat je vanuit je eigen beleving echt bent. Dat kan een boeiende reis zijn. Onze gereedschappen helpen je bouwen aan je eigen ontworpen zandkasteel. Je gaat het dus zelf doen en ontdekken. Zo wordt het je eigen creatie! Je zult begrijpen dat het zand eerst gezeefd dient te worden.. De begeleider helpt je bij het zuiveren/transformeren van je probleem of klacht, want dat is vaak de aanleiding om een dergelijke leergang te starten.
Uiteraard krijgt iedere deelnemer een studiemap mee inclusief theoretisch en praktisch huiswerk.

We bieden geen overtuigende oosterse filosofieën maar we plukken wel graag de juiste vruchten die gezond zijn.
Deze combinatie met westerse zienswijzen blijkt effectief. We gaan er hierbij vanuit dat er geen 'goed' of 'slecht' is. Geen 'positief' of 'negatief' etc. Het IS, en meer niet.. Zo is acceptatie eerder voor de hand liggend en kunnen we met een ander perspectief naar anderen en bovenal ook naar onszelf gaan kijken. Dus zonder oordeel. Dit vermengd met andere benaderingen naar jou toe als 'totale persoon' zorgt voor verandering van je klachten. Want wij gaan er vanuit dat als jíj verandert je klachten mee veranderen. En dat blijkt ook zo te zijn.
Onze leergangen worden veelal als bijzonder en vernieuwend ervaren daar er een scala aan mogelijkheden en diversiteit wordt aangeboden. Deze mogelijkheden worden aandachtig gebruikt om je doelstellingen te bereiken.

 
Opleiding(en)

Aan de Academie voor Eclectische Psychotherapie (SETH) te Utrecht volgde ik de post-hbo beroepsopleiding Hypnotherapie/ eclectische psychotherapie. Een opleidingsorganisatie op het gebied van psychische en psycho-sociale hulpverlening met een NEN-EN-ISO 9001 kwalificering. Hierop volgde een specialisatie in Tunesië met betrekking tot Fibromyalgie bij de Post Graduate "Centartium."

In 2003 rondde ik de opleiding Mentaal Emotieve Training af bij Instituut IMET. Een vernieuwende specialisatie voor eet-, angst-, dwang- en identiteitsstoornissen. Instituut EszenzZ begeleidt mensen met bijvoorbeeld BED, anorexia en boulimia.

De afgelopen 15 jaar verdiepte ik me in de Advaita en de Boeddhistische (Contemplatieve) Psychologie. Vanuit deze basis ontstond tevens de opleiding 'HSP Begeleider' welke ik twee keer per jaar met veel plezier doceer.

 
Lidmaatschap

De NBVH beroepsvereniging en SRBAG.

 
Boeddhistische Psychologie

In de traditionele psychologie wordt voornamelijk gekeken naar uiterlijk waarneembaar gedrag. De Boeddhistische Psychologie (of contemplatieve psychologie), die uit de Boeddhistische traditie komt, kijkt juist naar je innerlijke wereld. Je leert als het ware naar ‘binnen’ te kijken. Zo leer je na te gaan wat zich in je afspeelt. Bijvoorbeeld wat er allemaal in je geest gebeurt, wat je denkt en voelt, en wat voor invloed dat eigenlijk heeft op je eigen levenssituatie. Maar ook leer je kijken naar je eigen woorden en daden. Dat is iets waar we normaal gesproken niet zo mee bezig zijn, we zijn er beperkt van bewust. Deze psychologie houdt zich bezig met dit zelfonderzoek, hoe je kunt komen tot zelfkennis.
Dat is het begin. Daarna kun je verder gaan in zelfsturing. Dat is wat ik graag 'persoonlijke' leiding noem. Zelfsturing, een beheersing van je eigen gedrag. Zo bepalen niet de mensen om je heen, of de wereld om je heen wie je bent, maar bepaal je dat zelf door bewust te zijn wat er zich allemaal in je afspeelt. Ook je emoties of gedachtepatronen worden
zo duidelijk voor je en krijg je inzicht wat die voor invloed hebben op je dagelijkse leven. Dit bewustzijn geeft je de mogelijkheid om vanuit jezelf en in onafhankelijkheid te kiezen, dus jezelf te sturen. Als van nature eigenlijk weer.
Alsof je op een koets de paarden bestuurt.